Úvodní stránka   Napište nám   I Like sociální sítě
 
  Fitaktivnet
CZE | ENG

Jak správně jíst?

15. 10. 2012 10:30:00
text

Rádi byste věděli

Pak jste taky správně. Sledování energetické hodnoty potravin a obsahu jednotlivých složek potravy je náročné a vyžaduje velmi dobré znalosti, proto jsou tyto tabulky určeny pro práci odborníků na zdravou výživu.  Pro snazší orientaci laické veřejnosti jsou vytvářeny konkrétnější příklady vhodné skladby jídelníčku ve formě tzv. pyramid zdravé výživy.

Náš program problematiku zdravého jídelníčku ještě více zjednodušuje a zpřístupňuje.

Právě pro vás, které problematika správné výživy, optimální skladby potravy a zdravého životního stylu zajímá jsme vytvořili internetovou aplikaci OPTIMÁLNÍ SVĚT (vstupte zde), která Vám umožní:

Tak neváhejte a pojďte si aplikaci vyzkoušet pomocí registrace, pozvěte přátele s podobným zájmem, zkoušejte, komunikujte, bavte se a my pro Vás bude dále možnosti Optimálního světa rozvíjet.

Vstupte do aplikace třeba tudy              -------------------> přihlašovací banner

Pyramida zdravé výživy 

Těchto pyramid existuje celá řada – jsou zaměřené podle národností, věku nebo stravovacích specifik (např. pro vegetariány). Obvykle platí, že základna je tvořená potravinami, které mají být zastoupeny ve stravě nejvíce a naopak špička pyramidy je tvořena potravinami, které bychom měli konzumovat jen ve velmi malém množství. 

 

Pyramida zdravé výživy je dobrým nástrojem pro výběr vhodných potravin, musíme ji však brát jen jako orientační prostředek, protože neřeší množství přijaté energie a jeho rozložení během dne. Jde o doporučení určené pro dospělého zdravého jedince. Při tvorbě jídelníčku pro konkrétního jedince musíme vždy zohlednit jeho skutečnou energetickou potřebu, zdravotní stav a individuální zvláštnosti (oblíbenost a neoblíbenost některých potravin, možnosti přípravy jídla atd.). 

 

Můj výživový talíř

Pyramidy zdravé výživy se v různých úpravách používají od roku 1992. Téměř po dvaceti letech jejich používání takřka po celém světě byl v rámci celostátní kampaně proti obezitě v roce 2011 představen v USA nový symbol zdravého stravování – Můj talíř. Podle tohoto doporučení by zhruba tři čtvrtiny naší stravy měly být tvořeny rostlinnou stravou, tedy zeleninou, ovocem a obilninami. Poslední čtvrtinu pokrývá maso a ryby. Denně bychom měli konzumovat mléko nebo mléčné výrobky.

 

můj talíř

 

Zdravá třináctka
 

Srozumitelná a konkrétní doporučení pro zdravý způsob života představuje tzv. Zdravá 13. Toto doporučení, které je určené pro zdravé osoby vypracovala Společnost pro výživu ve spolupráci s Fórem zdravé výživy.

 

  1. Udržujte si přiměřenou stálou tělesnou hmotnost charakterizovanou BMI (18,5–25,0 kg/m2) a obvodem pasu pod 94 cm u mužů a pod 80 cm u žen.
  2. Alespoň 30 minut denně cvičte nebo se pohybujte rychlou chůzí.
  3. Jezte pestrou stravu, rozdělenou do 4–5 denních jídel, nevynechávejte snídani.
  4. Konzumujte dostatečné množství zeleniny (syrové i vařené) a ovoce, denně alespoň 500 g (zeleniny 2x více než ovoce), rozdělené do více porcí; občas konzumujte menší množství ořechů.
  5. Jezte výrobky z obilovin (tmavý chléb a pečivo, nejlépe celozrnné, těstoviny, rýži) nebo brambory, a to nejvýše 4x denně, nezapomínejte na luštěniny (alespoň 1 x týdně).
  6. Jezte ryby a rybí výrobky alespoň 2x týdně.
  7. Denně zařazujte do svého jídelníčku mléko a mléčné výrobky, zejména zakysané; vybírejte si přednostně polotučné a nízkotučné.
  8. Sledujte příjem tuku, omezte množství tuku jak ve skryté formě (tučné maso, tučné masné a mléčné výrobky, jemné a trvanlivé pečivo s vyšším obsahem tuku, chipsy, čokoládové výrobky), tak jako pomazánky na chléb a pečivo a při přípravě pokrmů. Pokud je to možné nahrazujte tuky živočišné rostlinnými oleji a tuky.
  9. Snižujte příjem cukru, zejména ve formě slazených nápojů, sladkostí, kompotů a zmrzliny.
  10. Omezujte příjem kuchyňské soli a potravin s vyšším obsahem soli (chipsy, solené tyčinky a ořechy, slané uzeniny a sýry), nepřisolujte hotové pokrmy.
  11. Předcházejte nákazám a otravám z potravin správným zacházením s potravinami při nákupu, uskladnění a přípravě pokrmů; při tepelném zpracování dávejte přednost šetrným způsobům, omezte smažení a grilování.
  12. Nezapomínejte na pitný režim, denně vypijte minimálně 1,5 l tekutin (vodu, minerální vody, slabý čaj, ovocné čaje a šťávy, nejlépe neslazené).
  13. Pokud pijete alkoholické nápoje, nepřekračujte denní příjem alkoholu 20 g (200 ml vína, 0,5 1 piva, 50 ml lihoviny).

 

Pamatujte:

  • Optimální hladinu všech potřebných živin může poskytnout jen rozmanitá a energeticky přiměřená strava.

  • Žádná potravina není špatná nebo dobrá, existují jen správné a špatné stravovací návyky.

  • Každá potravina má v sobě pozitiva i negativa a záleží na skladbě jídelníčku, zda budou nebo nebudou jako celek prospívat zdraví.

  • Pokud "zhřešíte", snažte se to kompenzovat vhodným výběrem následujících jídel

  • Toto všechno si velmi snadno můžete zábavnou formou ověřit v naší internetové aplikaci Optimální svět.

 

 

 

ohodnotit článek 7 4 komentáře Komentáře (0)

Tipy pro vás

Zdravý pohyb pro začátečníky

Gratulujeme! Rozhodli jste se začlenit pravidelný pohyb do vašeho zdravého životního stylu, a využít jeho četných výhod? Je to moc chytrý tah.

Ale stejně jako mnoho jiných dobrých věcí, může být i toto přinášet určitá rizika. Zvláště pokud jste se dlouho žádnému pohybu nevěnovali, nebo pokud máte nějaká zdravotní omezení (včetně obezity), které by mohly zvýšit riziko poškození zdraví. Takže je důležité vědět, jak realizovat pohyb bezpečně, a vyhnout se možným problémům předtím než nastanou. Následující informace by Vám k tomu měly pomoci.



Reklama

 
Registruj se do programu   Pozvi přátele   OnLine hubnutí